Bekijk onze algemene voorwaarden
Goede afspraken zijn de basis

Algemene voorwaarden

Dit zijn de algemene voorwaarden van DC Mediation en zijn van toepassing op alle mediationovereenkomsten van DC Mediation.

Artikel 1. Algemeen

Een mediationovereenkomst heeft betrekking op het begeleiden van de cliënten door de scheidingsmediator gedurende het scheidingsproces. De algemene voorwaarden maken deel uit van iedere mediationovereenkomst tussen cliënten en de scheidingsmediator. Van algemene voorwaarden kan slechts voorafgaand aan de mediationovereenkomst uitdrukkelijk en schriftelijk worden afgeweken. De aanvaarde opdracht leidt tot een inspanningsverbintenis en niet tot een resultaatsverbintenis. DC Mediation handelt overeenkomstig met de MfN Gedragsregels en het MfN Reglement. Een exemplaar hiervan is voorafgaand aan ondertekening van de mediationovereenkomst door de scheidingsmediator aan cliënten ter beschikking gesteld.

Artikel 2. Aanvang, beëindiging en opzegging

De opdracht vangt aan op de in de mediationovereenkomst aangegeven datum. De opdracht eindigt met de ondertekening van de rapportage, het convenant, het ouderschapsplan, of de vaststellingsovereenkomst, dan wel bij schriftelijke mededeling van beëindiging door cliënten en/of scheidingsmediator. Bij tussentijdse beëindiging van de mediationovereenkomst, vindt een eindafrekening plaats. De contacturen tot beëindiging van de mediationovereenkomst – in welke vorm dan ook – factor twee, tegen het geldende uurtarief, gemaximeerd tot het afgesproken totaaltarief.

Artikel 3. Kosten en tarieven

Het tarief is inclusief BTW, mits anders vermeld, en vóór ondertekening van de mediationovereenkomst met de cliënten afgesproken en in de mediationovereenkomst beschreven. Het tarief voor opdracht een all-in-tarief inclusief BTW, mits anders vermeld, voor de mediation, de werkzaamheden onder artikel 4, en kosten van de door DC Mediation ingeschakelde advocaat. Het tarief is exclusief griffierechten. Bij opdracht onder uurtarief wordt het uurtarief exclusief BTW, mits anders vermeld, tezamen met de te verrichten werkzaamheden in de mediationovereenkomst opgenomen.

Artikel 4. Dienstverlening

De dienstverlening van DC Mediation bestaat uit begeleiding van het scheidingsproces van cliënten. De volgende activiteiten worden uitgevoerd, voor zover van toepassing:

  • Begeleiden van mediation-gesprekken;
  • maken van inventarisatie/rapportage en gespreksverslagen;
  • maken van een alimentatieberekening;
  • voeren van een gesprek met de kinderen;
  • opstellen van het scheidingsconvenant/beëindigingsovereenkomst;
  • opstellen van het ouderschapsplan;
  • inschakelen van de advocaat van DC Mediation voor de formalisering van de scheiding;
  • invullen van pensioenformulieren.

Wanneer externe expertise op het gebied van recht, financiën, onroerend goed, verzekeringen, maatschappelijk werk noodzakelijk is zal de scheidingsmediator, de cliënten hierover inlichten. De cliënten zijn zelf verantwoordelijk voor het inwinnen van externe expertise. Inschakelen van externe expertise gebeurt slechts in overleg en na schriftelijke toestemming van de cliënten. Als een derde door de scheidingsmediator wordt ingeschakeld, gebeurt dit in naam en voor rekening van de cliënten. Kosten van externe experts worden rechtstreeks bij de cliënten ingediend, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 5. Facturering en betaling

Facturering van de dienstverlening vindt plaats na de eerste actie van de scheidingsmediator ten behoeve van cliënten. Indien facturering op uurtarief is overeengekomen, vindt facturering plaats volgens afspraak, dan wel maandelijks. Betaling dient te geschieden binnen 7 dagen na factuurdatum, tenzij op de factuur anders is aangegeven, maar uiterlijk voor het einde van de opdracht. Alle kosten, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, met betrekking tot de door de cliënten verschuldigde en niet tijdig betaalde bedragen, zijn voor rekening van de cliënten. Zodra de scheidingsmediator zich genoodzaakt ziet de vordering aan derden ter incasso over te dragen, zijn de cliënten gehouden een vergoeding te voldoen van 15% van de hoofdsom, onverminderd het recht de volledige schade te vorderen. Ingeval de cliënten tekortschieten in het nakomen van de financiële verplichtingen mag de scheidingsmediator de werkzaamheden tijdelijk opschorten of staken. De scheidingsmediator is niet aansprakelijk voor schade die mocht ontstaan als het gevolg van opschorting en/of staking van de werkzaamheden op deze grond.

Artikel 6. Overmacht

Indien er sprake is van overmacht, bijvoorbeeld bij ziekte en tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid van de scheidingsmediator, zullen de werkzaamheden volgens de mediationovereenkomst worden overgenomen en verder uitgevoerd worden door een vervangende mediator of scheidingsmediator. Ingeval van overmacht zal de scheidingsmediator daarvan onverwijld melding doen aan de cliënten.

Artikel 7. Verzuim van de cliënten

Indien de voortgang in de uitvoering of de levering van de dienstverlening door verzuim van de cliënten wordt vertraagd, mogen de door de scheidingsmediator bestede uren op basis van het vermelde uurtarief in rekening worden gebracht.

Artikel 8. Aansprakelijkheid

De scheidingsmediator is niet aansprakelijk voor de gevolgen van foutieve en/of onvolledige informatie die door de cliënten zijn verstrekt. Ook is de scheidingsmediator niet aansprakelijk voor de gevolgen van daden of nalatigheden van de cliënten. Bij het inschakelen van externe derden voor de uitvoering van de verstrekte opdrachten zal de scheidingsmediator de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Voor eventuele fouten en/of tekortkomingen van deze derden is de scheidingsmediator niet aansprakelijk. In elk geval beperkt de scheidingsmediator haar aansprakelijkheid jegens cliënten tot maximaal het factuurbedrag in verband met de door verrichte werkzaamheden ten behoeve van cliënten. Ongeacht het voorgaande is de aansprakelijkheid van de scheidingsmediator te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag dat in voorkomende gevallen zal worden uitbetaald volgens de afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Artikel 9. Geschillen

Geschillen over de interpretatie of de toepassing van deze algemene voorwaarden en de mediationovereenkomst worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement van de scheidingsmediator. Alvorens proberen cliënten en scheidingsmediator in onderling overleg, dan wel via mediation, tot overeenstemming te komen.

Artikel 10. Gedragsregels en klachten

Indien cliënten niet tevreden zijn met de geleverde dienstverlening, kunnen cliënten schriftelijk een mail richten aan info@dcmediation.nl. De bij DC Mediation werkende MfN mediators zijn onderworpen aan het tuchtrecht conform het Reglement Stichting Tuchtrechtspraak Mediators. Cliënten kunnen binnen twaalf maanden na beëindiging van de bemiddeling bij het MfN een klacht indienen conform de op dat moment vigerende Klachtenregeling MfN.

Artikel 11. Toepasselijk recht

Op deze Algemene voorwaarden en de mediationovereenkomst is Nederlands recht van toepassing.